Zpětná vazba od Filipa Dobrovolného, metodika ScioŠkol – duben 2018

Angličtina s Navotem 7. ročník

Navot nenutí děti mluvit anglicky, důležitá je „exposure“, tedy aby děti byly vystavené angličtině, slyšely ji, vnímaly a zapojily se, až se budou cítit připravené. Navotovým hlavním cílem je vytvořit pozitivní přístup k angličtině a k učení vůbec. Na anglické otázky mohou odpovídat česky. Navot někdy předstírá, že špatně rozumí: „Aha, so you met the pope in Norway during your holiday?“ Je v pořádku říct „Nechce se mi mluvit anglicky.“ Navot někdy pracuje s překládáním do češtiny, a to i tam, kde se nabízí propojit mentální představu nějaké věci přímo s anglickým slovem: „What is grey in czech?“ místo „What’s the colour of an elephant?“ Jeden žák se v průběhu hodiny od skupiny odpojil, ostatní se ale Navot snažil udržet při aktivitě: „Stay with me.“ Aktivita: Na tabuli seznam zvířat z minulé hodiny, žáci k nim připisují adjektiva. Potom příklad s hippogryfem z Harryho Pottera a s geneticky modifikovanou jahodou, která má v sobě gen ryby: „Cross two animals and draw it.“ Fantazie žáků se rozjela naplno, obrázky byly ale bohužel příliš malé, a nepodařilo se to zorganizovat tak, aby všichni viděli na všechny.

 

Matematika s Lukášem 4. a 5. ročník

Děti počítají obvody a obsahy čtyřúhelníků. Všichni (nebo téměř všichni) pracují, radí se mezi sebou. Hejného metoda funguje. Všichni se věnují stejnému zadání, ale tím, že spolupracují, je umožněno, aby každý využil svůj potenciál. Na konci hodiny, když soustředěnost začíná upadat, nabízí Lukáš hlavolam z Dračího doupěte. Děti kreslí na tabuli medvěda, ještěra a vlka. „Kdo má v hubě klíč? Když se spleteš, ukousnou ti ruku.“ Dál nevím, co se dělo, protože řešení hlavolamu na chvíli úplně pohltilo moji pozornost.

 

Angličtina se Zuzkou 2. a 3. ročník

Děti se dělí do skupin, jednu vede Zuzka, druhou Iva. Je možné z hodiny na hodinu mezi skupinami přecházet. Je možné se neúčastnit, pokud žáci neruší. Dva kluci toho využívají. Většina dětí ráda mluví anglicky, mohou ale i česky. Někdy je to trochu matoucí. Když někdo řekne „No“ – znamená to české „Ano“, nebo anglické „No“? Obrázkové aktivity na lidské vlastnosti a na počasí spontánně děti přitáhnou do kruhu, kde se něco děje. Nedaří se zapojit holčičku na vozíku – ale věřím, že to je hodně těžké. Děti postupně zmáhá únava. V tu chvíli by pomohlo dát si malou rozcvičku v angličtině, otevřít okno a trošku se rozhýbat. Děti to ale samy vycítí a řeknou si o pohybovou aktivitu, kterou z hodin angličtiny znají: twister. A Zuzka vyhoví jejich potřebě. Na konci ještě aktivita s házením míčku a strefováním se do slovíček – chvilku to vypadá, že se nikdo nezapojí, nakonec se ale kolem slovíček opět spontánně vytvoří hlouček dětí.

 

Projekt s Navotem

Zadání projektu je seznámit se s počítačovým designem. Děti stahují do počítačů program CAD, což ale trvá skoro celou dobu vyhrazenou pro projektovou práci. Mezitím se věnují jednodušším programům na stavění budov a vozidel. Někteří sledují anglický tutorial k programům na Youtube.

 

Improdivadlo s Robem, odpolední kroužek

Nebyl jsem na začátku. Devět dětí spíš ze starších ročníků hrají improvizační hru na reklamaci. Zákazník neví, co reklamuje (to si vymyslí prodavači) musí na to v průběhu improvizace přijít. Vznikají vtipné situace, třeba když někdo přijde reklamovat ScioŠkolu. Děti hrají své role velmi spontánně, učí se naslouchat si a reagovat na sebe. Rob je k tomu povzbuzuje, dává průběžnou zpětnou vazbu. Je to také trénink sebevědomého vystupování, dětem se daří improvizovat samostatně 30 vteřin a postupně se zlepšují.

 

Ještě mám pár postřehů:

· Někteří z vás vnímají rezervy v praktické, každodenní organizaci. Ve středu se mi ale zdálo, že všechno běží jako na drátkách. Dokonce se dětem daří zorganizovat se tak, aby procházeli průchozí třídou najednou jako skupina, a nerušily ty, kteří už pracují.

· Taky se mi zdá, že málokdy děti do něčeho nutíte a respektujete jejich volbu se neúčastnit, máte to mezi sebou vydiskutované. Tento volnější režim ale u velké většiny dětí a velkou většinu času funguje tak, že děti pracují, protože chtějí, protože v tom vidí smysl nebo proto, že je to baví.