Veškeré reference nám buď z vlastní vůle anebo na vyžádání poskytli rodiče dětí, které navštěvují ScioŠkolu. Jste rodič ScioŠkoláka a chcete se také podělit o vaši zkušenost? Napište nám na olomouc@scioskola.cz. 

Co považujete za největší přínos naší školy pro vaše dítě?

V únoru 2025 proběhl na naší škole každoroční anonymní průzkum spokojenosti dětí, rodičů i průvodců na naší škole. Kromě spousty zajímavých podnětů ke zlepšení, které zpracováváme, jsme získali i odpovědi na otázku, co považují rodiče za největší přínos naší školy pro jejich dítě. Zde je několik z jejich odpovědí: 

  • Synovi je ve škole dobře, cítí se přijímaný takový, jaký je. Není pod tlakem, vzdělává se v příjemné podnětné atmosféře obklopený průvodci s dobrým přístupem k dětem. 
  • Líbí se mi, že škola není vystavěna na strachu z autorit, ale na vzájemném respektu. Se synem se jedná jako s partnerem a učí se vlastní odpovědnosti.
  • Syn tráví čas každý den tam, kde to má rád, a kde má rád lidi, kteří zde jsou
  • Povzbuzování radosti z poznávání, bezpečné prostředí bez stresu, posilování sociálních a vztahových dovedností, individuální přístup.
  • Přirozený rozvoj osobnosti bez jejího deformování, opravdové aplikování hesla "škola hrou", pozitivní komunikace a pohled na svět, vazby s průvodci a přátelství s dětmi.
  • Proces vzdělávání probíhá v bezpečném prostředí. Ochota průvodců a vedení školy řešit s námi jakékoliv starosti a pochybnosti. Pochopení pro individualitu a jinakost každého dítěte, a že můžeme žít to, co bychom v tradiční ZŠ rozhodně nemohli.
  • Průvodci, kteří mohou být dětem vzory a inspirací.
  • Roste mezi námi více důvěry a zlepšují se nám vztahy vzájemné i okolo nás. Dítě má možnost rozvíjet svou kreativitu bez hodnocení. Je mu podávána věcná a kvalitní zpětná vazba.
  • Učí se, jak se v bezpečném prostředí vyrovnávat s různými situacemi a poznávat přitom sám sebe a své limity.
  • Že se do školy těší, že má pocit úspěchu, že se skutečně posouvá.
  • Nevybavuji si, že by někdy ráno řeklo, že nechce jít do školy. Respektující přístup, všestranný osobní rozvoj.
  • Že tam chodí docela rádo, že s ním pruvodci jednají s respektem a na rovinu, a je tam snaha o vytvoření dobrého klimatu. V předešlé (státní) škole to bylo peklo, velmi nadřazený a autoritativní přístup ze strany učitelů. Tohle ve Scio neznáme a moc to oceňujeme, že dítě nechodí do školy se zbytečným strachem a nervozitou.
  • Není tlak na výkon.
  • Schopnost poradit si s každou životní situací díky zdravému sebevědomí a schopnosti komunikovat a spolupracovat. Přijetí zodpovědnosti za budoucnost, učení se z chyb, které pro něj budou ne problémem, ale ukazatelem směru.
  • Nebojí se chodit do školy, většina průvodců jsou fajn a féroví lidi - nedá se to srovnat se státní školou, kam chodily naše děti předtím, kde platil mocenský vztah - učitel má moc, dítě a rodič bude poslouchat a plnit pokyny...
  • Rozvoj sociálních dovedností.
  • To, že se může zdravě rozvíjet v bezpečném prostředí.
  • Umožňuje v bezpečném prostředí přicházet do styku s různými lidmi a situacemi a snažit se s nimi vycházet a řešit je, a přitom si zachovat své postoje či možnost je měnit v závislosti na zkušenostech; čas pro vlastní zájmy; bezstresové prostředí (myšleno bez tlaku testů, známek apod.).
  • Dětství bez stresu ze školy! Dětsví bez zklamání a slz ze špatné známky, pocitu nespravedlnosti. Bez strachu z paní učitelky, písemek, zkoušení, trestů za zapomínání, z poznámek. Přátelský a rovný přístup průvodců k dětem, tykání. Velkým přínosem je nahlédnutí do lidské duše, emocí, sebehodnocení, komunikační dovednosti. Oceňuji i nezahlcování spoustou informací.
  • Že se v ní cítí bezpečně a chodí tam rádo.
  • Zvýšené sebevědomí, rozvoj pocitu chtít vědět, samostatnost.
  • Má odpoledne čas na své zájmy a není ve stresu z úkolů a ze zítřejší školy! Plus tedy samozřejmě, že se rozvíjí na všech frontách jako harmonická osobnost, a nejde "jen" o biflování zlomků, atp.
  • Vytváří bezpečný prostor pro učení, dává dostatek prostoru pro rozvoj vlastních zájmů.
  • Získání důvěry v sebe a ve svět.
  • Možnost dozrát v bezpečném a podporujícím prostředí.
Reference rodičů žáků ScioŠkoly Olomouc

21. 11. 2024, maminka Jana: 

"Cítím obrovský vděk!

Milí průvodci olomoucké ScioŠkoly, 

včera jsme byli s Matyášem na dni otevřených dveří v Brně na Střední škole umění a designu, kde si Maty měl možnost vyzkoušet talentovky nanečisto a zkonzultovat své domácí práce. Maty byl schopný odprezentovat své portfolio, popsat dobře a se zapálením postupy, diskutovat o kresbách.. beze strachu, sebevědomě, bez pocitu selhání přijmul zpětnou vazbu.. (což je i zásluhou skvělého přístupu na "Šuřce"). Ale největší zásluhu máte vy!! Nesmírně vám děkuju, všem průvodcům a Rosťovi (mentorovi), kteří Matyho podporujete a provádíte učením se. A děkuji za celý systém Scioškoly! Maty má spostu času na svůj rozvoj. Je na něm vidět, jak se ve škole rozvíjí v komunikaci, v práci v týmu, v tom, že umí mluvit o své práci.. Na běžné základce by díky biflování neměl vůbec prostor na své vášně.. neuměl by to, co umí.. tvořit hry, promýšlet strategie, výtvarnosti.. atd. Má talent, to tuším, ale bez potřebného času by ho nemohl rozvinout. Možná by ho ani neobjevil tak brzy. Když se učil v běžné základce, býval zdeptaný a depresivní, protože se nedokázal soustředit při frontální výuce, známky a srovnávání ho totálně demotivovalo. Má ještě pořád potíže s motivací učit se i věci, které jsou mimo jeho zaměření, dotáhnout věci a nevzdávat se při prvním neúspěchu, ale vidím, jak se v tom stále zlepšuje. Potřebuje tuny podpory a tu od vás vždycky měl. Za to vám obrovsky děkuju!!

S úctou a vděčností, Jana"


29. 11. 2024, maminka Ludmila: 

"Vzhledem k tomu, že můj syn zažil trauma, potřeboval školu s respektujícím přístupem. Zároveň jsme hledali prostor, kde bude mít čas a prostor se zotavit. Scio škola toto splňuje. Je to místo plné úžasných lidí, kteří se snaží naslouchat a společně hledat řešení problémů. Komunikace mezi rodinou, školou a odborníky je zde veliká. Syn se zde cítí bezpečně, hledá ztracené sebevědomí a důvěru v ostatní lidi, učí se komunikovat svoje potřeby. I já jako rodič se zde cítím v bezpečí, kde mohu otevřeně sdílet své dobré i špatné pocity. 
Dále musím ocenit, že škola pomáhá naší rodině i v náročných životních situacích. 
Scio škola za to ze srdce děkuji. 
Ludmila" 
Vyjádření absolventů

Na co nejraději vzpomínají? Co jim ScioŠkola dala do života a dalšího studia?


Reference z dalších ScioŠkol

Český rozhlas Olomouc, 16. 4. 2018. Michal Vodička a Filip Dobrovolný
https://olomouc.rozhlas.cz/motivovat-deti-k-uceni-lze-i-bez-znamek-a-zakovskych-knizek-7172854

Vysílání Reportéři ČT, 11. 9. 2017. O soukromých školách od času 29:38. Najdete tam i ScioŠkolu Olomouc.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/217452801240026/

 

Reportáž Radiožurnálu také o ScioŠkole v Olomouci.
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3881191

Video z olomoucké ScioŠkoly

 

Ondřej Šteffl živě na TEDu:

 

Video z pražské ScioŠkoly:

Další zpětné vazby od rodičů, kolegů a návštěvníků

 

Zpětná vazba od Filipa Dobrovolného, metodika ScioŠkol – duben 2018

Můj den ve ScioŠkole v Olomouci – květen 2018

ZV pro ScioŠkolu v Olomouci – květen 2018

Zpětná vazba k družině – červen 2018

Zpětná vazba na 1. třídu – červenec 2018

Zkušenosti se ScioŠkolou Olomouc – leden a květen 2019

Adéla Pudlová, studentka střední ScioŠkoly – listopad 2019

Návštěva studentů Univerzity Palackého v Olomouci – březen 2020


 

Reakce na praxi a fungování naší školy bývají různé. Převážně se jedná o reakce pozitivní, ale stává se i opak. Většinou pramení z nepochopení konceptu školy. Zpětnými vazbami rodičů se zabýváme a jsou pro nás důležité. Rozhodně před negativními reakcemi nestrkáme hlavu do písku a neděláme, že neexistují…

V prostoru českého internetu získaly poměrně velkou publicitu kritické texty z řad dvou rodičů (pana Skýpaly a paní Hrubé), kteří své děti z naší ScioŠkoly již odhlásili. Naleznete je zde:

http://www.pedagogicke.info/2018/02/jan-skypala-rocni-zkusenost-se.html

a zde:

http://www.pedagogicke.info/2018/04/tereza-hruba-mam-kratkou-pamet.html

Zakladatel ScioŠkol Ondřej Šteffl se jimi vážně zabýval a sepsal texty Volba ScioŠkoly a Poučné čtení pro zájemce o ScioŠkolu, které na zmíněné komenty reagují v kontextu sítě ScioŠkol a podnítil velkou diskuzi i napříč mezi průvodci, řediteli ScioŠkol a pracovníky Scia. Tyto texty Ondřeje Šteffla Vám tímto nabízíme k přečtení, domníváme se, že zevrubně odpovídají na otázky, které kritické texty rodičů přinášejí, aniž by text zasahoval do soukromí dětí a rodin.