21. 11. 2024, maminka Jana:
"Cítím obrovský vděk!
Milí průvodci olomoucké ScioŠkoly,
včera jsme byli s Matyášem na dni otevřených dveří v Brně na Střední škole umění a designu, kde si Maty měl možnost vyzkoušet talentovky nanečisto a zkonzultovat své domácí práce. Maty byl schopný odprezentovat své portfolio, popsat dobře a se zapálením postupy, diskutovat o kresbách.. beze strachu, sebevědomě, bez pocitu selhání přijmul zpětnou vazbu.. (což je i zásluhou skvělého přístupu na "Šuřce"). Ale největší zásluhu máte vy!! Nesmírně vám děkuju, všem průvodcům a Rosťovi (mentorovi), kteří Matyho podporujete a provádíte učením se. A děkuji za celý systém Scioškoly! Maty má spostu času na svůj rozvoj. Je na něm vidět, jak se ve škole rozvíjí v komunikaci, v práci v týmu, v tom, že umí mluvit o své práci.. Na běžné základce by díky biflování neměl vůbec prostor na své vášně.. neuměl by to, co umí.. tvořit hry, promýšlet strategie, výtvarnosti.. atd. Má talent, to tuším, ale bez potřebného času by ho nemohl rozvinout. Možná by ho ani neobjevil tak brzy. Když se učil v běžné základce, býval zdeptaný a depresivní, protože se nedokázal soustředit při frontální výuce, známky a srovnávání ho totálně demotivovalo. Má ještě pořád potíže s motivací učit se i věci, které jsou mimo jeho zaměření, dotáhnout věci a nevzdávat se při prvním neúspěchu, ale vidím, jak se v tom stále zlepšuje. Potřebuje tuny podpory a tu od vás vždycky měl. Za to vám obrovsky děkuju!!
S úctou a vděčností, Jana"
29. 11. 2024, maminka Ludmila:
Ooo děkujeme. Na mě tam dejchlo takovýto že všichni jsme normální. Hrozně se mi líbilo jak jste s těma dětma mluvil. Prostě všechno je v pohodě. Líbilo se mi že ty malé děti mají to svoje hnízdo tam nahoře. Že na hodinách nesedí pořád vyrovnaně v lavicích. A taky prostě že se nebojí mluvit. A jak tam přišel ten vyzenovanej učitel za těma detma do ty třídy. Úplně proste cajk.
“Mám srovnání s klasickým modelem vzdělávání. Často jsme řešili strach ze známek, strach z chyb a plnění kolektivních trestů. To způsobovalo časté bolesti bříška a strach jít do školy. Nyní se děti do školy každý den těší a nechce se jim domů. Mají úžasné průvodce, kteří je nejen vzdělávají, ale opravdu je provázejí životem. Děti je zbožňují! Věřím, že tady je opravdu připraví na budoucnost.
“ScioŠkola Holešovice byla skvělou volbou a potvrzuje nám to i širší okolí. Každý, kdo dceru zná, říká, že od té doby, co přestoupila, je šťastnější, veselejší a spokojenější (ano, i tchyně). A to pro své dítě chcete. Jsme rádi, že ScioŠkola připravuje naši dceru do budoucna pomocí promyšlených ScioKompetencí. Škoda, že jsme do takové školy nemohli chodit i my, její rodiče.
“Expediční ZŠ je prostě boží, dceři jednoznačně prospívá. Na škole rozvíjejí schopnosti, které děti v životě opravdu potřebují. Samostatnost, schopnost kriticky myslet, postarat se o sebe a umět se správně se rozhodnout. Z expedic se dcera vrací nadšená. Za školou stojí lidé, na které se můžeme vždy spolehnout. Děkujeme a doporučujeme, Routovi.
“Od Kavárny, po divadlo, aukci, workshopy a všechnu energií dětí i dospělých. Díky moc za Váš čas! A díky moc za tyhle aktivity, které jsou vlastně nad rámec a ve Vašem volném čase. Myslím, že mohu hovořit za všechny, že si toho moc vážíme. Bylo to fajn strávit se všemi zúčastněnými parádní odpoledne. Ještě jednou velké díky, a ať se daří :)
“Byli jste naprosto skvělí! Myslím, že jste Tomovi pomohli s množstvím nenápadných, ale důležitých životních dovedností. Dostal dobrý základ ve věcech, které se na běžné škole neučí, ale přitom dokážou ovlivnit život podstatně. Nikdy jsme nezažili moment, kdy se Tomovi do školy nechtělo. I s Vaší podporou z něj roste pohodový mladý muž, který je poctivý, pracovitý a má čistý charakter. Moc děkuji.
“Kdyby byl prostor napsat někam referenci ke včerejší akci veřejně, ráda to udělám. Ať všichni vidí (to se vracím k našemu včerejšímu rozhovoru), že děti si ze Scia opravdu odnášejí mnoho a jsou tam spokojené a motivované!
“Moc díky za včerejšek! Jsem absolutně nadšená! Po dlouhé době jsem se dostala k Vám a fakt jsem si to moc užila. Přiznám se, že představení dětí předčilo má očekávání, k tomu krásná knížka, která už zabírá hrdé místo v knihovničce, swap a moc pohodová atmosféra. Jste skvělí, vy i děti!
“Šimon si všechno řeší sám, všechno si sám organizuje, vůbec od nás nepotřebuje pomoc, až si s manželem říkáme, jestli něco neděláme špatně. Ze školy je nadšený! matka absolventa roku 2021/2022, Gymnázium J. Keplera
“chtěli jsme Vám s manželem poděkovat za výbornou organizaci Adapťáku. Amálka se vrátila spokojená a popisovala, že se tam stalo vše, co jste měli naplánováno, cíl byl naplněn. Ubytování, jídlo a hlavně průvodci i Sport Academy byli perfektní. Má radost z toho, že se spřátelila s kamarády ze stejného trojročí, i jiných tříd a naprosto neuvěřitelné je, že neplakala a cítí se velmi samostatná.
“Neznám lepší pocit, než když vám vaše dítě řekne „Ach jo, zase pátek!“Ne, to není sci-fi. To se opravdu stalo a vděčíme za to skvělému týmu ze Scioškoly Zlín. Na školu pro syna jsme měli jasné požadavky: přátelské prostředí, respektující přístup a bezpečný prostor bez zkoušení a srovnávání. Kde kladou důraz na spolupráci, zodpovědnost a projektovou výuku. Tohle všechno synovi nabídla Scioškola.
“Jsem moc ráda, že náš syn chodí ze školy šťastný a spokojený. Nejvíce ho baví projekty, výuka v terénu a odpolední kroužky. To vše probíhá v přátelském a respektujícím prostředí dětí i průvodců. Oceňuji také to, že se učí chápat témata v souvislostech a kriticky nad nimi přemýšlet. To je v dnešním světě velmi důležité. A jsem ráda, že se učí smysluplné vědomosti, které se mu budou v životě hodit.
“Škola předčila mé očekávání. Chtěli jsme, aby syn chodil do školy rád a těšil se. Aby si budoval pozitivní vztah ke vzdělání. Radost mám také z toho, že ScioŠkola klade také velký důraz na sociální a emoční růst dětí. Vytváří komunitu, v níž se děti učí spolupracovat, vymezují si svůj prostor, který ale není na úkor ostatních, pomáhají si, umí se ozvat, když se jim něco líbí či nelíbí. Doporučuji.
“Ze ScioŠkoly jsme nadšeni my rodiče i syn. Jsme vděčni za prostředí, kde jsou děti respektovány a k respektu také vedeny, kde je podporována přirozená zvídavost, hledání souvislostí a vlastních schopností. Díky škole syn objevil chuť pracovat na sobě, poznávat své schopnosti i rezervy a mít skutečnou radost z již zvládnutého. Vybavit tímto děti do měnícího se světa pokládáme za velmi důležité.
“Syn je šťastný a těší se do školy. Oceňuji zajímavá a aktuální témata, se kterými syn z výuky chodí domů. Škola skvěle komunikuje. Úžasná je tendence trávit s dětmi čas venku, procházkami. To je úžasné, stejně jako časté mimoškolní aktivity. Ráda ze srdce poskytnu možnost výpomoci a s radostí sleduji přístup asistentů a průvodců. Mám z nich upřímný pocit zájmu o děti, to je pro mne velmi důležité.
“Nejvíce si cením přístupu vedení, průvodců, asistentů a klubáků k dětem. Jedná se s nimi tak, aby se vyvíjel pocit zodpovědnosti za sebe a své chování. I přes počáteční nervozitu, kdy jsme si nebyli jisti, zda dojde i na nějaké "učení", pozorujeme vývoj k samostatnosti. Spolupráce - rodiče, škola, žák - moderní a skvělé. Množství aktivit pro děti. Dcera se těší každý den do školy a nechce odejít.
“1) Dítě se do školy těší a je naštvané, když je nemocné a nemůže do školy. 2) Cítíme se ve vztahu ke škole v roli rovnocenných partnerů. Máme pocit, že naše názory jsou brány v potaz. Při řešení jakékoliv situace je vidět, že se opravdu řeší s ohledem na naše mínění. 3) Nastavená pravidla dávají smysl. 4) Děti nesedí rigidně hodiny denně v lavici, chodí se i často ven. 5) Spousta zábavných akcí.
“Velmi oceňuji, že se ve škole na děti nekřičí, pedagogové jsou neskutečně trpěliví a respektující a zároveň důslední. Jsem ráda, že děti netráví čas jen sezením v lavici, ale mají víc volnosti pohybu (což je důležité hlavně pro ty nejmladší) a poměrně často chodí na výpravy do přírody i za kulturou. A výběr odpoledních kroužků je nadstandardní. Děkujeme a jsme rádi, že chodíme zrovna k vám :-)
“Chodí se hodně ven, nejsou tu známky a je to tady hezké - david L. /// Chodí se ven a učení je zábava - Máňa /// Na ScioŠkole jsou dobří mí kamarádi, učení a způsob hodnocení. Mám rád školní jídelnu a to že můžeme často něco vyrábět - Rob
“Dcera přešla z fakultní ZŠ a ScioŠkolu miluje. Každý den se těší na spolužáky a průvodce. Sama si ve volném čase vyhledává informace a připravuje prezentace, nehledíce na svátky či víkendy.
“Český rozhlas Olomouc, 16. 4. 2018. Michal Vodička a Filip Dobrovolný
https://olomouc.rozhlas.cz/motivovat-deti-k-uceni-lze-i-bez-znamek-a-zakovskych-knizek-7172854
Vysílání Reportéři ČT, 11. 9. 2017. O soukromých školách od času 29:38. Najdete tam i ScioŠkolu Olomouc.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/217452801240026/
Reportáž Radiožurnálu také o ScioŠkole v Olomouci.
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3881191
Video z olomoucké ScioŠkoly
Ondřej Šteffl živě na TEDu:
Video z pražské ScioŠkoly:
ScioŠkola Olomouc: dopřejte vašim dětem základní vzdělání netradiční formou
Škola pozvala cizince z různých světadílů. Dětem pomáhali zbavovat se předsudků
Zpětná vazba od Filipa Dobrovolného, metodika ScioŠkol – duben 2018
Můj den ve ScioŠkole v Olomouci – květen 2018
ZV pro ScioŠkolu v Olomouci – květen 2018
Zpětná vazba k družině – červen 2018
Zpětná vazba na 1. třídu – červenec 2018
Zkušenosti se ScioŠkolou Olomouc – leden a květen 2019
Adéla Pudlová, studentka střední ScioŠkoly – listopad 2019
Návštěva studentů Univerzity Palackého v Olomouci – březen 2020
Reakce na praxi a fungování naší školy bývají různé. Převážně se jedná o reakce pozitivní, ale stává se i opak. Většinou pramení z nepochopení konceptu školy. Zpětnými vazbami rodičů se zabýváme a jsou pro nás důležité. Rozhodně před negativními reakcemi nestrkáme hlavu do písku a neděláme, že neexistují…
V prostoru českého internetu získaly poměrně velkou publicitu kritické texty z řad dvou rodičů (pana Skýpaly a paní Hrubé), kteří své děti z naší ScioŠkoly již odhlásili. Naleznete je zde:
http://www.pedagogicke.info/2018/02/jan-skypala-rocni-zkusenost-se.html
a zde:
http://www.pedagogicke.info/2018/04/tereza-hruba-mam-kratkou-pamet.html
Zakladatel ScioŠkol Ondřej Šteffl se jimi vážně zabýval a sepsal texty Volba ScioŠkoly a Poučné čtení pro zájemce o ScioŠkolu, které na zmíněné komenty reagují v kontextu sítě ScioŠkol a podnítil velkou diskuzi i napříč mezi průvodci, řediteli ScioŠkol a pracovníky Scia. Tyto texty Ondřeje Šteffla Vám tímto nabízíme k přečtení, domníváme se, že zevrubně odpovídají na otázky, které kritické texty rodičů přinášejí, aniž by text zasahoval do soukromí dětí a rodin.